
De F//2000 remgreep
Bij de Fahrwerker F//2000 is alles groter, dikker en langer dan andere schijfremmen. Het is bijna een bromfietsrem, zo robuust!
Het expansievat is groter en de rem is voorzien van een slim ontluchtingssysteem. Je kunt belletjes heel eenvoudig laten ontsnappen via de Smart Bleed Port. Gewoon met een inbussleutel, zonder oliespuit en dus zonder vieze handen. Even de kabels netjes inkorten wordt zo een fluitje van een cent.
De remhendel is lang genoeg voor drie vingers. De rem voelt lekker strak en direct aan en is met veel gevoel te doseren.
Wat voor het onderhoud heel fijn is: Fahrwerker gebruikt minerale olie en niet de agressieve, vocht aantrekkende DOT-olie die je ieder jaar moet verversen. Minerale olie gaat jaren mee. Fahrwerker gebruikt olie van een eigen samenstelling, maar in geval van nood kun je tijdelijk ook die van andere merken gebruiken. Bij thuiskomst kun je die olie weer vervangen door Fahrwerker-olie.
De F//2000 remklauw
Grote remklauw, grote en dikke remblokken en cilinders met een doorsnede van 28mm. Een groter remoppervlak betekent meer stopkracht.
Een Shimano-rem met vier zuigers heeft 53% minder remoppervlak dan de Fahrwerker. Een Magura MT5 met vier zuigers 36% minder. En zelfs een Hope met vier zuigers nog 9% minder.
Hoe lang de blokken meegaan, is niet in kilometers uit te drukken. Fahrwerker zegt 10.000 kilometer, maar als je nooit remt, kunnen ze wel een miljoen kilometer mee. Denk eerder in een levensduur van één tot meerdere jaren, afhankelijk van de gebruiksintensiteit en de weersomstandigheden.
De remblokken zijn heel eenvoudig te vervangen. Je schuift ze van bovenaf erin tot aan de stop en ze worden magnetisch tegen de cilinders getrokken. Borgpen erin en dan kun je er weer duizenden kilometers tegenaan.








