Help! Mijn Rohloff lekt!
Op de stoep voor de winkel zie je meerdere vlekjes van lekkende Rohloffnaven. Nu de temperaturen stijgen, komen veel fietsers in paniek langs, omdat hun Rohloffnaaf ineens olie lekt.
Dit is geen probleem!
De Rohloffnaaf is gevuld met dunne olie. Dit smeert goed en laat de naaf soepel draaien. De naaf is echter niet lucht- en oliedicht. Bij warm weer loopt de druk in de naaf op, wordt de olie dunner en dan zweet of druppelt er wat olie uit. Geen zorgen, dat doen ze allemaal.
Olie zweten
De naaf kan aan de linkerkant olie zweten door luchtdrukverschillen (warmte, vliegtuig) of doordat de fiets een tijdje op zijn zij heeft gelegen. In deze gevallen stopt het zweten vanzelf een keer. Niks aan doen dus.

Lekke naaf
Een lekke naaf is niet direct een probleem. Raak niet in paniek als je een plasje olie onder je fiets aantreft. Je kunt er gerust mee doorrijden tot de eerstvolgende olieverversing. Zelfs als de naaf héél erg lek is en nagenoeg alle olie eruit lijkt te zijn gelopen, dan kun je nog steeds de rest van het jaar ermee doorrijden.
Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt (plan die het liefst standaard in het najaar) kan ik de buitenste keerringen vervangen, de olie verversen en dan kun je er weer een jaar tegenaan.
Kijk ook eens of de snelspanner (het asje waarmee het wiel vastzit) onder de olie zit. Zo ja, dan heeft de naaf een interne lekkage en dan moet het wiel even opgestuurd worden naar Rohloff Nederland voor een revisie.

Let op bij schijfremmen
Een lekkende naaf kan wel een probleem zijn als je schijfremmen hebt. Een beetje zweet is niet erg, dat kun je wegvegen, maar je wilt geen oliedruppels op de remschijf. Een vette schijf kun je schoonmaken met alcohol of remreiniger, maar als het vet al in je remblokken zit, dan heb je nieuwe blokken nodig. Kijk dus goed waar de lekkage zich bevindt en rijd nooit verder met olie op de schijfremmen!
Zweten & lekken voorkomen
Om zweten of lekken te voorkomen, moet je de naaf nooit met olie bijvullen. Het teveel aan olie komt er hoe dan ook uit. Ook moet je de naaf in de buurt van de as niet overenthousiast met een borstel schoonmaken, want dan kun je vuil tussen de afdichtingsringen duwen. Gewoon schoonspoelen met water dus.
Gebruik nooit een hogedrukspuit, voor geen enkele fiets! Dat vinden de lagers niet fijn en veel afdichtingen zijn daar niet tegen bestand.
Waarom en wanneer olie verversen?
Olie gaat in kwaliteit achteruit, of je nu wel of niet veel fietst. Door condens kan er een plakkerige smurrie ontstaan, die de palletjes en de vrijloop in de naaf kan vastplakken. Daarom wil Rohloff dat de olie één keer per jaar of iedere 5000 km wordt ververst.
“Ja, maar ik heb afgelopen jaar nauwelijks gefietst.” Juist dán is verversen belangrijk, want stilstand is slechter dan kilometers maken.
Bij het verversen wordt de olie eerst verdund met spoelolie. Dit verwijdert de eventuele smurrie. Daarna gaat er 12,5 ml nieuwe olie in. Dit klusje is eenvoudig zelf te doen. Als je graag wilt dat ik het voor je doe, maak er dan een gewoonte van om de fiets in de winter een onderhoudsbeurt te laten geven. Niet pas op het moment dat de zon weer gaat schijnen, want dan wil iedereen tegelijk.




